فرق لمینت و کامپوزیت دندان

فرق لمینت و کامپوزیت دندان؟

آیا میدانید فرق لمینت و کامپوزیت ؟ دندان و کدام برای دندان شما مناسب تر است ؟ و هزینه های هر کدام به چه اندازه میباشد ؟

اگر بنا به دلیلی به فکر تغییر ظاهر دندان های خود افتاده اید و بین دو راهی اجرای لمینت و کامپوزیت دندان مانده اید، میتوانید با آگاهی از فرق لمینت و کامپوزیت دندان، بهترین روش را انتخاب کنید. عوامل مختلفی در انتخاب یکی از این دو روش تاثیرگذار است. هر کس بنا به شرایط خود میتواند به انتخاب یکی از آن ها اقدام نماید. از جمله این عوامل میتوان به هزینه و شرایط دندانی افراد اشاره کرد.

در صورتی که دندان های زیبا و سالمی دارید و برخی از آنها دچار مشکلات جزیی است بهتر است از کامپوزیت دندان برای بهبود آن استفاده کنید. علت این پیشنهاد در ادامه مطرح میشود. با شناخت کامپوزیت و لمینت و روش های اجرای این دو بهتر می توانید تصمیم بگیرید و اقدام به درمان نمایید.

کامپوزیت دندان چیست ؟

قبل از بیان تفاوت های لمینت و کامپوزیت دندان باید بدانید، کامپوزیت دندان چیست ؟ کامپوزیت به مواد رزینی سفید رنگ گفته میشود که در دندانپزشکی برای پر کردن دندان ها استفاده میشود. این ماده در انواع مختلف از جمله، کامپوزیت های درشت دانه، نانو، هیبریدی و کامپوزیت های ریز دانه ارائه میشود. کامپوزیت های درشت دانه که به آن ماکروفیل می گویند، مقاومت بالایی دارند و مزیت نوع ریز دانه یا ماکروفیل به آن، سهولت در امر پولیش کامپوزیت میباشد.

نوع دیگر هیبریدی است که به دلیل فیلر بالا، مقاومت کامپوزیت دندان را در برابر سایش بالا میبرد اما احتمال استهلاک زود هنگام آن بالاست. بهترین گزینه ها، کامپوزیت های نانو و میکرو فیل هستند. که در نوع نانو به دلیل تجمع ذرات ریز و درشت در کنار هم، مقاومت بالا در برابر سایش و پولیش مشاهده میشود.

لمینت چیست ؟

لمینت دندان چیست ؟ لمینت نسبت به کامپوزیت دندان از مقاومت و طول عمر بالاتری برخوردار است. اما چیزی که باعث میشود عده ای کامپوزیت را به آن ترجیح دهند، تراش مینای دندان است. اگر چه کامپوزیت و لمینت ظاهر زیبایی به دندان های شما می بخشد اما نباید ارزش دندان های طبیعی و سلامت شان را، فدای زیبایی شان کنید. برای اجرای لمینت روی دندان ها، لازم است مقداری از دندان تراشیده و کوچکتر شود. با آسیب رسیدن به مینای دندان و از بین رفتن شکل طبیعی آن، هرگز امکان برداشت روکش نخواهد بود. در نتیجه وظیفه انتخاب کامپوزیت یا لمینت ابتدا با شما و سپس با تشخیص متخصص دندانپزشک، متناسب با مشکلات دندان شما، خواهد بود.

فرق لمینت و کامپوزیت دندان

تفاوت های لمینت و کامپوزیت دندان چیست؟
  1.    لمینت غیر قابل بازگشت است اما کامپوزیت دندان قابل برداشت بوده و به بافت دندان آسیبی نمیرساند.
  2.   استحکام لمینت سرامیکی بیش از کامپوزیت رزینی است. زیرا لمینت در لابراتوار با تکنیک های خاصی ساخته شده و استحکام بسیار بالا در برابر ضربه، سایش و تغییر رنگ دارد.
  3.   کامپوزیت دندان به مرور زمان دچار تغییر رنگ و سایش میشود که طول عمر آن به میزان مراقبت خود فرد و برند و نوع کامپوزیت وابسته است.
  4. طول عمر کامپوزیت دندان حداقل ۵ تا ۸ سال  و در نهایت ۱۰ سال میباشد که بعد از آن به ترمیم نیاز دارد. اما طول عمر و ماندگاری لمینت های سرامیکی دارای طول عمر تا۱۲ سال میباشند.
  5.  هزینه لمینت به مراتب از کامپوزیت بالاتر است. بسیاری از افراد به دلیل ریسک بالای لمینت و غیر تهاجمی بودن کامپوزیت این روش را ترجیح می دهند.
  6.  کامپوزیت دندان در یک جلسه تمام میشود اما لمینت بعد از تراش دندان، باید قالب گیری شده و بعد از چند هفته نصب شود.
  7. در کامپوزیت هر سال یکبار باید دندان شما پولیش شود و قابلیت ترمیم در صورت شکستگی را دارد. اما در سرامیک پولیش نیاز نیست و در صورت شکستگی باید کل آن را عوض نمود .
  8.  جنس لمینت از سرامیک و کامپوزیت دندان از ترکیب شیشه و پلاستیک میباشد. آشنایی با انواع برندهای کامپوزیت دندان 
  9.   در کامپوزیت امکان تغییر رنگ بوده ولی در لمینت این تغییر رنگ وجود نخواهد داشت.
عوارض کامپوزیت دندان؟

عوارض کامپوزیت دندان؟ و چه مراقبت هایی بعد از کامپوزیت دندان باید انجام شود؟

احتمال لکه دار شدن کامپوزیت دندان و از بین رفتن رنگ آن به راحتی وجود دارد. اگر تراش دندان ها در روش کامپوزیت انجام نمی شد، در آن صورت برجسته شدن دندان در پایان کار به چشم می خورد. کامپوزیت در مقایسه با لمینت دارای مقاومت خیلی کمتری بوده و بسیار شکننده خواهد بود و احتمال شکستن آن با ضربه های کوچک وجود دارد.

از این رو، بایستی اقدام به تعویض و تعمیر کامپوزیت هر چند وقت یکبار نمایید. همچنین کامپوزیت از براقیت کمتری در مقایسه با لمینت برخوردار بوده، ولی امکان براق کردن آن تا حدودی با کمک روش هایی وجود دارد. دندان های کامپوزیت شده شما شاید در ابتدای دوره درمان، حساس به دما باشند که البته این مشکل به مرور زمان برطرف خواهد شد. به منظور پیشگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان ها بایستی بعد از خوردن هر وعده غذای رنگی سریعاً آنها را مسواک بزنید.

عوارض لمینت دندان چیست؟

عوارض لمینت دندان چیست؟ ساخت لمینت دندان کمی زمان بر است و نصب لمینت را می تواند دست کم یک هفته به تاخیر اندازد. اگر لمینت ها به طرز صحیحی چسبانده شوند و عوامل فساد دندان پیش از شروع کار از میان رفته باشد، مراجعه کننده می تواند از لمینت مانند دندان طبیعی استفاده کند. در غیر این صورت لمینت می تواند باعث آسیب رساندن به دندان شود. این موضوع بر ضرورت مراجعه به پزشک و متخصص ماهر تاکید می کند. با وجود پایداری بالای لمینت ، احتمال شکستن آنها برابر با صفر نیست! بنابراین لمینت های دندان را نباید تحت فشار قرار داد همان طور که دندان های طبیعی نباید تحت فشیار باشند. به عنوان مثال، افرادی که از لمینت دندانها استفاده می کنند باید از عادت جویدن ناخن دست بکشند و از خوردن یخ، ته دیگ و سایر خوراکی های سفت خودداری کنند.

قیمت لمینت و کامپوزیت دندان ۱۴۰۱

هرگز نمی توان برای هزینه خدمات پزشکی و دندانپزشکی عدد خاصی را به عنوان قیمت ارائه داد. زیرا قیمت کامپوزیت دندان  و قیمت لمینت دندان به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. اینکه شما به چه پزشکی با چه میزان شهرت و کیفیت کاری مراجعه کنید، در هزینه، تاثیر به سزایی دارد. موارد دیگر تعداد دندان هایی است که باید کامپوزیت یا لمینت نمایید. علاوه بر آن حجم کامپوزیت مصرفی و نوع برندی که برای شما انتخاب میشود در قیمت نهایی تاثیر میگذارد. دستمزد دندانپزشک و سایر موارد ترمیمی نیز از دیگر موارد تاثیرگذار در هزینه نهایی محسوب میشود.

ارسال دیدگاه

روزهای کاری

شنبه :9 صبح الی 20 شب
یکشنبه :9 صبح الی 20 شب
دوشنبه :9 صبح الی 20 شب
سه شنبه :9 صبح الی 20 شب
چهارشنبه :9 صبح الی 20 شب
پنج شنبه :تعطیل
جمعه :تعطیل