لمینت دندان خرگوشی چیست ؟

لمینت دندان خرگوشی چیست ؟

لمینت دندان خرگوشی چیست؟ آیا درباره لمینت دندان خرگوشی اطلاعاتی دارید؟ یکی از روش های اصلاح طرح لبخند، روش لمینت دندان است که طرفداران زیادی دارد.

برای استفاده از لمینت دندان خرگوشی باید به یک متخصص دندانپزشکی با تجربه و دارای مهارت کافی مراجعه کنید. دندانپزشک متخصص در ابتدا شدت دندان های خرگوشی را بررسی می کند. در برخی مواقع شدت دندان خرگوشی به قدری زیاد است که نمی توان برای حل مشکل از لمینت دندان خرگوشی استفاده کرد.

دلایل به وجود آمدن دندان خرگوشی

هنگامی که فک پایین یک فرد در جای اصلی خود قرار دارد، ولیکن فک بالایی جلوتر از جایگاه اصلی خود قرار گرفته، همچنین دندان های جلویی موجود در فک بالایی بزرگتر از اندازه طبیعی می باشند، دندان خرگوشی به وجود می آید. به همین دلیل زیبایی دندان ها از بین رفته و فرد اعتماد به نفس خود را از دست می دهد.
در برخی موارد کوچک بودن دندان های مجاور دندان خرگوشی موجب می شود که دندان های جلویی دهان، بزرگتر به نظر برسند. از علل دیگر ایجاد دندان خرگوشی می توان به کوتاه یا بلند بودن لثه اشاره کرد. بلندی بیش از اندازه لثه بر روی دندان های کناری دندان خرگوشی و یا کوتاه بودن لثه روی دندان های جلویی، موجب بزرگ دیده شدن دندان های جلو و خرگوشی شدن آنها شود.
دندان های خرگوشی به علل مختلف ایجاد می شوند. برای درمان و استفاده از لمینت دندان خرگوشی، باید علت تشکیل دندان های خرگوشی بررسی و شناسایی شود.

دلایل به وجود آمدن دندان خرگوشی
لمینت دندان خرگوشی چیست؟

 

دلایل به وجود آمدن دندان خرگوشی

  •  تاثیر عوامل ژنتیکی: برخی از نوزادان در بدو تولد، دارای فک ناصاف و یا فک کوچک هستند. به همین دلیل دندان ها در این کودکان به طور نامناسب رشد کرده و دندان خرگوشی ایجاد می شود.
    – استفاده زیاد از پستانک در نوزادان و کودکان: استفاده زیاد از پستانک موجب وارد شدن فشار بر روی فک بالا و ایجاد تغییر در زاویه رشد دندان ها خواهد شد.
  •  عادت مکیدن انگشت شست در کودکان: برخی از کودکان در رده سنی ۲ الی ۴ سال، عادت به مکیدن انگشت شست دارند. مکیدن انگشت شست باعث وارد شدن فشار بر روی دندان های موجود در فک بالا می گردد. فشار زیاد موجب تغییر زاویه رشد دندان ها شده و دندان های خرگوشی به وجود می آیند.
  •  شیشه شیر خوردن : برخی کودکان برای مدت طولانی شیر و سایر نوشیدنی های خود را با استفاده از شیشه شیر مصرف می کنند. این عادت اشتباه حتی در دوران رشد دندان های دائمی در برخی کودکان وجود دارد که موجب وارد شدن فشار زبان بر دندان های جلو دهان و تنفس از راه دهان می شود. این عوامل بر ایجاد دندان های کج و خرگوشی تاثیر می گذارد.
  •  وجود دندان های اضافی و یا نهفته: در برخی موارد دندان های اضافی و یا نهفته در پشت دندان های کودکان رشد می کنند که در ابتدا دیده نمی شوند. این دندان های اضافی موجب کم شدن فضا برای رشد دندان اصلی می گردد، در نتیجه رشد دندان ها دستخوش تغییر شده و دندان خرگوشی ایجاد می شود.

طرح لبخند دندان خرگوشی ( لمینت دندان خرگوشی چیست؟ )

افرادی که دندان های خرگوشی هستند، دو گروه می باشند:

  • برخی از این افراد دندان های خرگوشی خود را دوست دارند و دندان ها مشکلی برایشان ایجاد نکرده است. وجود دندان های خرگوشی موجب زیباتر و جوانتر دیده شدن فرد می شود.
  •  اما برخی دیگر از افراد از داشتن دندان های خرگوشی رضایت ندارند. دندان های خرگوشی نسبت به دندان های دیگر بیشتر در معرض آسیب قرار دارند. بهتر است برای ایجاد طرح لبخند زیبا در سنین پایین تر اقدام به درمان دندان های خرگوشی کرد.
    با لمینت دندان خرگوشی علاوه بر اصلاح طرح لبخند، سایر مشکلات ظاهری دندان ها مانند بد شکلی، بد رنگی، لب پر شدگی وشکستگی جزئی دندان بهبود می یابد.

مزایا و معایب لمینت دندان خرگوشی

هر روش درمانی می تواند دارای مزایا یا معایبی باشد. لمینت دندان هم از این قاعده مستثنی نمی باشد. انتخاب روش مناسب درمان باید توسط متخصص دندانپزشکی انجام شود.

مزایای لمینت دندان خرگوشی

  •  دارای ماندگاری بالا
  •  دارای مقاومت بالا
  •  ایجاد درد کمتر
  •  دوره درمان کوتاه
  •  ایجاد زیبایی طبیعی برای دندان ها
  •  اصلاح طرح لبخند
  •  استفاده نکردن از مواد بی حسی در زمان انجام اقدامات درمانی
  •  برطرف کردن بد رنگی و بد شکلی دندان
  •  برطرف کردن لب پر شدگی دندان
معایب لمینت دندان خرگوشی
عکس لمینت دندان خرگوشی
معایب لمینت دندان خرگوشی

لمینت دندان خرگوشی مشکل دندانی را برطرف نمی سازد و موقعیت قرارگیری آن را اصلاح نمی کند. با لمینت فقط ظاهر زیبا برای دندان ایجاد می شود. برای برطرف کردن مشکل، باید با متخصص ارتودنسی مشورت کنید.

  •  غیر قابل بازگشت
  •  نیاز به مراقبت های ویژه
  •  عدم امکان تغییر شکل و یا تغییر رنگ
  •  غیر قابل ترمیم و بازسازی در مواقع آسیب دیدگی
  •  هزینه درمانی بالا
مراحل انجام لمینت دندان خرگوشی

در مرحله اول استفاده از لمینت دندان خرگوشی، دندانپزشک متخصص از دندان ها و ساختار فک فرد، اسکن تهیه می کند. بررسی و تشخیص درست مشکلات دندانی، اولین قدم در انتخاب روش صحیح درمان است. برای نصب لمینت دندان، دندانپزشک ابتدا از دندان های فرد قالب گیری انجام می دهد. قالب دندان ها به لابراتوار فرستاده می شود تا در آنجا لمینت مناسب برای دندان ها ساخته شود.
لمینت دندان بسیار نازک و همرنگ دندان است. تا زمان تهیه شدن لمینت دائمی، دندانپزشک از لمینت موقتی استفاده می کند. در این روش زیبایی برای ایجاد همخوانی دندان لمینت شده با دندان های مجاور، دندانپزشک، سطح رویی دندان را می تراشد. برای چسبیدن بهتر لمینت بر روی دندان، به طور کامل دندان صیقل داده می شود تا سطح تماس لمینت با دندان افزایش یابد.
بعد از ساخته شدن لمینت دندان خرگوشی، لمینت بر روی دندان صیقل داده شده توسط ماده ای چسبنده می چسبد. برای ثابت کردن لمینت از پرتوهای لیزر هم استفاده می شود.

مراقبت های بعد از لمینت دندان خرگوشی  (لمینت دندان خرگوشی چیست؟)

برای حفظ و ماندگاری بیشتر لمینت دندان خرگوشی باید به توصیه های دندانپزشک با دقت عمل کنید. مراقبت از لمینت دندان خرگوشی بسیار اهمیت دارد. با رعایت دقیق مراقبت های بعد از لمینت می توان برای مدت ۱۰ سال لبخندی زیبا داشته باشید.

  •  رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان: استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه به صورت مرتب باید انجام شود.
  •  ترک عادات اشتباه: خوردن یخ، جویدن مداد، باز کردن درب بطری با دندان، شکستن آجیل با دندان و یا دندان قروچه، عادت های غلطی هستند که موجب شکستگی لمینت دندان می شوند.
  •  عدم مصرف مواد غذایی رنگ دهنده: مصرف زیاد چای، قهوه، شراب قرمز و نوشابه، موجب ایجاد لک بر روی لمینت دندان می شود.
  •  اجتناب از کشیدن سیگار: سیگار موجب ایجاد لکه های زرد یا تیره رنگ بر روی لمینت دندان می شود.
موارد منع استفاده از لمینت دندان

برای نصب لمینت دندان باید به یک دندانپزشک ماهر مراجعه کنید. لمینت دندان خرگوشی با توجه به میزان انحراف دندان قابل انجام خواهد بود. اما برخی افراد به دلایل مختلف نمی توانند، از این روش زیبایی استفاده کنند که عبارتند از:

  •  کسانی که مشکل دندان قروچه دارند، نمی توانند از لمینت دندان استفاده کنند. دندان قروچه موجب شکستگی لمینت می شود. برخی افراد برای جلوگیری از بروز آسیب به دندان یا لمینت، از محافظ دندان یا نایت گارد در زمان خوابیدن استفاده می کنند.
  •  کسانی که دچار پوسیدگی های شدید دندانی هستند، باید قبل از استفاده از لمینت حتما مشکل پوسیدگی دندان را درمان کنند.
  •  کسانی که به دلیلی ساییدگی زیاد، مینای دندان کافی برای نصب لمینت ندارند می توانند، برای زیبایی از روش روکش دندان استفاده کنند.
لمینت متحرک دندان کج  ( لمینت دندان خرگوشی چیست؟ )

لمینت دندان متحرک، برای ایجاد لبخند زیبا و بهبود شکل دندان کج، کاربرد دارد. این نوع لمینت بدون نیاز به ماده چسبنده بر روی دندان کج قرار می گیرد و شکل دندان اصلاح می گردد. مزیت مهم لمینت متحرک، قابلیت برداشتن آسان آن از روی دندان است. برای رعایت بهداشت دهان و دندان می توان آن را از روی دندان برداشت و دوباره در جای خود قرار داد.
روش ساخت لمینت دندان متحرک، خیلی شبیه لمینت دندان ثابت می باشد. متخصص دندانپزشکی بعد از انجام قالب گیری از دندان و فرستادن آن به لابراتوار، لمینت متحرک را می سازد. توجه داشته باشید که لمینت متحرک دارای مقاومت کافی در برابر تغییر رنگ نمی باشد. باید در زمان استفاده از لمینت متحرک از مواد غذایی حاوی رنگدانه های ویژه و کشیدن سیگار پرهیز کنید.

لمینت دندان کج جلو

برای انجام لمینت دندان کج جلو باید به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. دندانپزشک با بررسی میزان کج بودن دندان جلو و جلوزدگی دندان تشخیص می دهد که مشکل دندانی فرد با لمینت برطرف می شود، یا باید از سایر روش های درمانی مانند ارتودنسی استفاده کند. زمانی که میزان کج بودن دندان زیاد نباشد، لمینت دندان روش بسیار مناسبی می باشد.
برای نصب لمینت دندان ابتدا قالب گیری دندان کج جلو انجام شده و قالب به لابراتوار فرستاده می شود تا لمینت مناسب و سفارشی تهیه شود. سپس دندانپزشک دندان کج را برای نصب لمینت مهیا می کند. تا زمانی که لمینت دائمی دندان آماده شود، دندانپزشک از روکش های موقت استفاده می کند.

چه عواملی منجر به کجی و نامرتبی دندانها می شوند؟

داشتن دندان هایی صاف و مرتب موجب ایجاد لبخند زیبا می شوند. اما به دلایلی مختلفی، دندانها کج و زاویه دار رشد می کنند.
نامناسب بودن اندازه فک: در برخی مواقع ممکن است اندازه فک نسبت به اندازه دندان ها، کوچکتر باشد و فضای لازم برای رشد دندان ها و همردیف شدن آنها وجود نداشته باشد. به همین دلیل دندان ها به صورت کج در می آیند. نبودن فضای کافی برای رشد دندان ها موجب می شود تا دندان ها بالاتر و یا پایین تر از ردیف دندانی قرار بگیرند.

  • عادات دهانی اشتباه: مکیدن انگشت شست، خوردن شیشه شیر به مدت طولانی و مکیدن پستانک می توانند موجب کج شدن و یا چرخیدن دندان ها شوند.
    ا همراستا بودن فک بالا و پایین: جلوزدگی فک بالا یا فک پایین، موجب قرار گرفتن نامناسب دندان ها، بر روی هم می شوند. در نتیجه فشار زیادی به دندان ها وارد شده و کج می شوند.
  • عوامل وراثتی: در برخی موارد ایجاد دندان های کج جنبه ژنتیکی دارد.
  • جراحت های موجود در دهان: وجود زخم و جراحت در داخل دهان بر روند رشد دندان تاثیر گذاشته و دندان کج می شود.
  • رعایت نکردن صحیح بهداشت دهان و دندان:  رعایت نکردن صحیح بهداشت دهان و دندان، موجب ایجاد بیماری لثه و یا پوسیدگی دندان می گردد. هنگامی که دندان، دچار پوسیدگی شدید شود، حمایت خود را از دست داده و زاویه دار رشد می کند.
  • رژیم غذایی نامناسب: در برخی مواقع رژیم غذایی نامناسب در دوران کودکی و ایجاد سوء تغذیه در کودکان، باعث رشد نامناسب دندان ها شده و پوسیدگی دندان ایجاد می شود. در نتیجه دندان ها کج رشد می کنند.

 

کجی دندانها چه عوارض و مشکلاتی ایجاد می کند؟

کج بودن دندان ها می تواند بر کیفیت زندگی فرد تاثیر منفی بگذارد. فرد در زمان صحبت کردن و خوردن غذا با مشکلاتی مواجه می شود.
ایجاد مشکل در جویدن غذا: فرد دارای دندان های کج نمی تواند عمل جویدن غذا را به خوبی انجام دهد. در نتیجه با مشکلات سیستم گوارشی مواجه می شود.

  • ایجاد مشکل در تلفظ صحیح حروف: دندان های کج باعث می شوند که فرد در زمان ادای برخی حروف به مشکل برخورد کند.
  • کاهش اعتماد به نفس: دندان های کج بر ایجاد طرح لبخند زیبا تاثیر منفی می گذارد. در نتیجه موجب تضعیف روحیه فرد می شود.
  • ابتلا به بیماری پریودنتال: به دلیل کج بودن دندان ها تمیز کردن و رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مشکل می شود. به همین دلیل احتمال تجمع پلاک دندانی بیشتر شده و زمینه برای بروز التهاب و عفونت مهیا می شود. عفونت لثه یکی از بیماری های شایع میان افراد دارای دندان های کج می باشد.
  • ساییده شدن دندان ها: کج بودن دندن ها باعث می شود که قسمت هایی از دندان با فشار بیشتری مواجه شوند. به همین دلیل این قسمت از سطوح دندان ها، بیشتر دچار ساییدگی می شوند. علاوه بر دندان ها، مفصل و عضلات فک، هم تحت فشار زیادی قرار گرفته و درد شدیدی ایجاد می گردد.

لمینت دندان خرگوشی یکی از رایج ترین روش های درمانی زیبایی در حوزه دندانپزشکی می باشد. داشتن لبخند زیبا و جذاب موجب افزایش اعتماد به نفس فرد می شود، در نتیجه بر بهبود روابط اجتماعی فرد تاثیر زیادی می گذارد.

عکس لمینت دندان خرگوشی

لمینت دندان خرگوشی لمینت دندان خرگوشی چیست؟ لمینت دندان خرگوشی چیست؟

 

نصب لمینت چه تفاوتی با لومینیرز دارد؟

برای نصب لمینت دندان متخصص دندانپزشکی باید سطح دندان مورد نظر را آماده سازی کند. برای اینکه دندان ها بعد از نصب لمینت برجسته و ناهمخوان با دندان های اطراف خود نباشند، مینای دندان در حدود ۵ میلی متر تراشیده می شود.
بعد از تراش خوردن مینای دندان، لمینت دندان سرامیکی آماده شده در لابراتوار، بر روی دندان نصب می شود. مدت زمان بین تراش خوردن دندان و نصب لمینت، دندان های تراش خورده بسیار حساس می باشند.
لومینیرز دندان هم عملکردی مشابه لمینت دندان دارد. اما در روش لومینیرز دندان، مینای دندان دستکاری نمی شود. در این روش مینای دندان تراشیده نمی شود به همن دلیل بسیاری از افراد مایل هستند که از روش لومینیرز دندان استفاده کنند. لومینیرز دندان بسیار نازک تر از لمینت دندان بوده ولی دارای مقاومت و استحکام بسیار بالایی می باشد. ……………………………….  نصب لمینت چه تفاوتی با لومینیرز دارد؟

جراحی لیفت لثه

جراحی لثه، یک عمل کوتاه مدت ۱ الی ۲ ساعته است که طی یک جلسه و با یک بی حسی موضعی انجام می گیرد.  یکی از مهمترین مزایای لیفت لثه قبل از کامپوزیت دندان و لمینت ، زیباتر شدن دندان ها برای کامپوزیت است. چرا که بعد از این جراحی، دندان ها بلندتر شده، به همین دلیل زیبایی دندان بعد از کامپوزیت را دوچندان می کند. در واقع، این عمل بر روی ارتفاع و قوس دندان ها تاثیر می گذارد.

هزینه و قیمت یکی از مهمترین فاکتورها در زمان انجام عمل های زیبایی است. به همین دلیل، اغلب افراد می خواهد بدانند هزینه جراحی لثه چگونه محاسبه می شود. در این راست باید بگوییم عوامل و فاکتورهای مختلفی بر هزینه لیفت لثه تاثیر می گذارند که نوع عمل جراحی یکی از مهمترین فاکتورها است.  هزینه لیفت لثه در کلینیک دندانپزشکی آریانا ………………………..

ارسال دیدگاه

روزهای کاری

شنبه :9 صبح الی 20 شب
یکشنبه :9 صبح الی 20 شب
دوشنبه :9 صبح الی 20 شب
سه شنبه :9 صبح الی 20 شب
چهارشنبه :9 صبح الی 20 شب
پنج شنبه :تعطیل
جمعه :تعطیل