کامپوزیت دندان در دوران بارداری

کامپوزیت دندان در دوران بارداری

افزایش زیبایی لبخند با ایمنی

مقدمه:

در طول دوران بارداری، حفظ سلامت دهان و دندان یک چالش مهم است. تغییرات هورمونی و فشارهای جسمی در این دوره ممکن است بر مراقبت از دندان‌ها تأثیر بگذارد. این مقاله به بررسی دنیای کامپوزیت دندان و ایمنی و فواید آن برای زنان باردار می‌پردازد.

فهم کامپوزیت دندان:

تعریف و هدف: کامپوزیت دندان یک روش پیشرفته در درمان‌های دندانی است که بهبودهای بسیاری را نسبت به روش‌های سنتی دارد.

مزایا نسبت به روش‌های سنتی: کامپوزیت دندان نسبت به روش‌های سنتی دارای مزایا بیشتری است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

ایمنی کامپوزیت دندان در دوران بارداری:

آدرس‌دهی به نگرانی‌های متداول: نگرانی‌های متداول در مورد ایمنی کامپوزیت دندان در دوران بارداری و راهکارهای آن.

تحقیقات و یافته‌ها: نتایج تحقیقات و مطالعات در زمینه ایمنی کامپوزیت دندان در دوران بارداری.

فواید کامپوزیت دندان برای زنان باردار:

بهبودهای ظاهری: نحوه بهبود ظاهر دندان‌ها و لبخند با استفاده از کامپوزیت.

تقویت و بازسازی: تأثیر کامپوزیت در تقویت و بازسازی دندان‌ها.

تأثیر کم بر سلامت دهان: کاهش تأثیرات جانبی بر سلامت دهان ناشی از کامپوزیت دندان.

آیا کامپوزیت کردن دندان‌ها در بارداری ضرر دارد؟
آیا کامپوزیت کردن دندان‌ها در بارداری ضرر دارد؟

آیا کامپوزیت کردن دندان‌ها در بارداری ضرر دارد؟

اگر شما زنی باردار هستید و دوست دارید دندانهای زیبایی داشت باشید و به دنبال کامپوزیت دندان خود هستید باید در ابتدا مراقب خود و جنین خود باشید.
در این ومواقع افراد بسیار حساس تر می شوند و بدنبال این هستند که ایا کامپوزیت در دوران بارداری بی خطر می باشد و خطری برای مادر و جنین نداشته باشد.

کامپوزیت ماده ای به نام رزین می باشد که خمیری شکل می باشد و روی دندانها قرار میگیرد . کامپوزیت یک کار زیبایی می باشد و خطری برای فرد ندارد اما زنان باردار بخصوص در سه ماهه اول بارداری که ماهای حساسی می باشد . بهتر است از این کار خود داری کنند .
در مقاله زیر از کلینیک دندانپزشکی آریانا به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت:

کامپوزیت و ۳ ماهه اول بارداری

امروزه زیبایی و داشتن لبخند زیبا و دندانهای مرتب و سفید اهمیت زیادی پیدا کرده است و افراد زیادی بدنبال بر طرف کردن عیوب دندانهای خود و زیبا تر کردن لبخند خود هستند .
اما بارداری برای مادران دوران حساسی می باشد که علاوه بر مراقبت از خود باید مراقب سلامت جنین هم باشند .

سه ماهه اول بارداری زمانی کاملا حساس می اشد . در این سه ماهه اندام جنین شکل می گیردو همچنین مواد و داروها و غذاهایی که مادر دریافت میکند بر جنین او نیز تاثیر می گذارد .
در سه ماهه اول بارداری احتمال حالت های تهوع و استفراغ وجود دارد . و ممکان است بعد از انجام کامپوزیت بافت های لثه حساس شوند و احتمال تهوع و استفراغ مادر را افزایش دهند.
در این سه ماهه اول به هیچ وجه کارهای زیبایی همچون کامپوزیت ، لیمنت دندان ، روکش دندان ، پروتز دندان ، بلیچینگ دندان  انجام ندهید .
منظور از کارهای زیبایی لمینت دندان در دوران بارداری و روکش دندان در دوران بارداری می باشد که در مقاله های مجزا به طور مفصل توضیح داده شده است .

کامپوزیت و ۳ ماهه دوم بارداری

۳ ماهه دوم بارداری زمانی کاملا مناسب برای انجام خدمات زیبایی و دندانپزشکی می باشد . اما باز قبل از مشورت با متخصص زنان و زایمان اقدام به کارهای زیبایی روی دندان خود نکنید .
در سه ماهه دوم بارداری جنین شکل گرفته است و به طور کامل رشد کرده است و کمتر در معرض داروها قرار میگیرد . از این رو سلامت جنین در خطر نیست و مادر میتواند با مشورت با متخصص زنان و زایمان اقدام به انجام کامپوزیت دندان کند .
البته کامپوزیت دندان نیز مراحل خود را دارد معمولا یکسری افراد کاندید کامپوزیت دندان نیستند . چه افرادی نباید دندانهایشان را کامپوزیت کنند این افراد کسانی هستند که زیاد دندان قروچه می کنند و حساسیت هایی روی دندانهای خود دارند که در مقاله مرتبط بصورت مفصل توضیح داده شده است .
بعد از انجام کامپوزیت ممکن است بدن مادر به کامپوزیت آلرژی پیدا کند و برای رفع آلرژی ها باید مسکن مصرف کرد . و مصرف مسکن ها روی سلامت جنین تاثیر می گذارد.

کامپوزیت و ۳ ماهه سوم بارداری

سه ماهه سوم بارداری دورانی بسیار حساس برای مادر و جنین می باشد . در این ۳ ماهه آخر جنین کاملا شکل گرفته است و شکم مادر بزرگ شده است و بزرگ شدن شکم باعث میشود تا مادر برای مدت طولانی نتواند به پشت دراز بکشد و این کار برای او خسته کننده می باشد . و به جنین و مادر آسیب رسانده می شود . در این سه ماهه آخر به هیچ وجه تویه نمیشود کار زیبایی و کامپوزیت انجام دهید .
پس باید خدمات کامپوزیت را به زمان بعد از زایمان موکول کنید .
البته کامپوزیت دندان  در دوران شیردهی در ادامه همین  مقاله  به طور کامل توضیح داده شده است.

ضعیف شدن دندان‌ها در دوران بارداریو تاثیر آن بر کامپوزیت

در دوران بارداری دندان مادران ضعیف می شود و در این دوران مادران از مکمل های کلسیم و دیگر ویتامین ها استفاده میکنند تا این کمبود ها جبران شود .
دوران بارداری به دلیل مصرف کلسیم و کمبود کلسیم دوران حساسی می باشد . دندانها بدلیل کمبود کلسیم ضعیف میشوند و بهتر است مادران در این دوران به دندانهای خود فشار وارد نکنند.
کامپوزیت یک کار کاملا بی خطر است از هیچ گونه ماده شیمیایی و خطرناکی استفاده نمیشود و ماده ای خمیری شکل که روی دندانها قرار میگیرد و با نورهای ابی مخصوص سفت و سخت میشود .
اما در دوران بار داری با توجه به توضیحاتی که در هر ۳ سه ماهه بارداری داده شد . در ۳ ماهها اول و سه ماهه دوم بسیار پر خطر برای مادر و جنین می باشد . بهتر ین گزینه ۳ ماهه دوم بارداری می باشد . اما باز در دوران بارداری توصیه نمیشود و بهتر است فرد بعد از زایمان این کار را انجام دهد.
بهترین انتخاب حفظ سلامت جنین می باشد و اگر این کار ضرورتی ندارد برای سلامت جنین بهتر است بعد از بارداری صورت گیرد.

کامپوزیت دندان در دوران شیردهی

در دوران شیر دهی هیچ منعی برای استفاده از مواد بی حسی موضعی وجود ندارد اما هورمون ها در دروان شیر دهی تغییرهای زیادی را در بدن مادر ایجاد میکند و باید کاملا احتیاط کرد .
معمولا در دوران شیر دهی بدلیل کمبود کلسیم در بدن مادر دچار مشکلات و خرابی های دندان میشوند.
و زنان باردار بسیار در معرض پوسیدگی دندان و خرابی های دندان می باشند.
علت این امر این است که بخش زیادی از کلسیم در یافتی مادر یه جنین او می رسد . به همین دلیل زنان بار دار و زنانی که دوران شیر دهی دارند در معرض کمبود کلسیم و بیماری های لثه و پوسیدگی دندان قرار دارند .
البته پس از زایمان این خطرات پایان می پذیرد و کمتر میشود . در این دوران مادر باید ویتامین D3 و کلسیم بدن خود را توسط مکمل ها و غذاها تامین کند.

علت پوسیدگی دندان مادر در دروان شیر دهی؟

  •  تغییرات در هورمون های مادر : بالا رفتن هورمون های استروژن و پروژسترون در دوران بار دارای باعث ترشح اسیدهای بیشتری در دهان میشود و در صورتی که بهداشت دهان و دندان رعایت نشود التهاب لثه و پوسیدگی دندانها را به همراه خواهد داشت.
  •  رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان: دوران شیر دهی دوران سختی برای مادر می باشد و رسیدگی به نوزاد ممکن است باعث شود مادر از بهداشا دهان و دندان خود غافل شود .
  •  عدم استفاد هاز مواد غذایی مغذی : در این دوران رسیدگی به نوزاد نباید سبب غافل شدن مادران از خود شود . بدن مادر در این دوران نیاز به غذاهای حاوی کلسیم و D3 و دیگر ویتامین های لازمه را دارد مادران در این دوران باید به تغذیه خود اهمیت دهند
  •  دندان قروچه در بارداری : دندان قروچه یک عادت بد می باشد که موجب آسیب رسیدن به دندانها می شود و در بسیاری از موارد افرادی که به این کار معتاد می باشند . کاندید انجام خدمات زیبایی همچون لمینت و کامپوزیت نیستند . زیرا بعد از کامپوزیت و لمینت با این کار باعث شکسته شدن کامپوزیت و لمیمنت میشوند. در دوران بارداری و شیر دهی نیز این امر سبب آسیب رسیدن به دندانها می شود . از آنجا که دندان قروچه سبب آسیب رسیدن به مینای دندان میشود . این امر سبب ورود راحت تر باکتری ها و میکروب به دندان میشود .ودر دوران شیردهی و بارداری که دندانهای مادر به علت کمبود کلسیم و ویتامین D3 ضعیف میشود آسیب به دندانها را برای مادران راحت تر میکند.

در صورت خراب شدن دندان در شیردهی چه باید کرد؟

اگر در زمان بارداری و شیر دهی دندانهای مادر دچار اسیب و پوسیدگی شد چکار کنیم ؟
بهترین گزینه مراجعه به دندانپزشک است . دندانپزشک پس از معاینه مشکلات دندان شما مانند پوسیدگی ، التهاب لثه و … را بررسی میکند و با توجه به موقعیت و شرایط شما اقدامات لازم را انجام می دهد.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

به محض اینکه موتجه درد در دندانها شدید و یا لکه های زرد رنگ را روی دندان های خود دید این علائم پوسیدگی دندانها می باشد و در اولین زمان ممکن به دندانپزشک مراجعه نمایید .

سخن آخر

کامپوزیت دندان در دوران بارداری

شیر دهی باعث آسیب رسیدن به دندانها نمیشود اما عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ، عدم توجه به تغذیه مناسب و عدم استفاده از مکملهای کلسیم و D3 که برای بدن مادر لازم است . سبب میشود تا مادران در معرض پوسیدگی دندان قرار بگیرند .
اهمیت دادن به سلامت دندانها سبب میشود تا از پوسیدگی دندانها جلوگیری شود .

قبل از کامپوزیت ؟

همانطور که در بالا ذکر شد داشتن لبخند زیبا و دندانهای منظم  و سفید یکی از دلایل مراجعه افراد به کلینیک های دندانپزشکی جهت انجام کامپوزیت می باشد . اما سوالی که برای بسیاری افراد پیش می آید لیفت لثه قبل از کامپوزیت دندان چیست ؟ و چرا افرا کاندبد لیفت لثه می باشند . هزینه لیفت لثه چقدر می باشد ؟ لیفت لثه با تیغ بهتر است یا لیزر ؟

 

نتیجه‌گیری:

با خلاصه کردن فواید کامپوزیت دندان در دوران بارداری و تشویق به مراقبت دهانی منظم، این مقاله به پایان می‌رسد. این روش نه تنها لبخند شما را زیباتر می‌کند بلکه ایمنی برای زنان باردار را نیز تضمین می‌کند.

پرسش‌های متداول:

  1. آیا روش‌های کامپوزیت دندان در دوران بارداری ایمن هستند؟
  2. زمان متوسط یک فرآیند کامپوزیت دندان چقدر است؟
  3. آیا کامپوزیت دندان به بهبود ظاهر دندان‌ها کمک می‌کند؟
  4. پس از یک فرآیند کامپوزیت دندان در دوران بارداری، چه احتیاط‌هایی باید گرفت؟
  5. آیا کامپوزیت دندان اقتصادی‌تر از روش‌های سنتی است؟

 

ارسال دیدگاه

روزهای کاری

شنبه :9 صبح الی 20 شب
یکشنبه :9 صبح الی 20 شب
دوشنبه :9 صبح الی 20 شب
سه شنبه :9 صبح الی 20 شب
چهارشنبه :9 صبح الی 20 شب
پنج شنبه :تعطیل
جمعه :تعطیل